Contents tagged with debrecen
-
Rádióadás a DEBRECEN (ex-KASSA) Duna-tengerjáróról
A Magyar Rádió KOSSUTH adójának "A Hely" c. műsorának 2025. május 20-i adása az utolsó fennmaradt magyar folyam-tengeri áruszállító hajó, a DEBRECEN (ex-KASSA) történetét idézte fel Garadnai András, a Magyr Tengerészek Egyesületének tagja és korábbi elnöke, a Közlekedéstudoműnyi Egyesület Hajózási Tagozatának elnökségi tagja, az egykori MAHART Hajójavító igazgatója és Dr. Balogh Tamás, egyesületünk elnöke, valamint Horváth Balázs, a KASSA Kulturális Tér üzemeltetője közreműködésével (műsorvezető: Burkert Rudolf, Szerkesztő: Vágner Mária).
A hajó rendhagyó történetének felelevenítése felidézte a hely, s azon keresztül a magyar temgerhajózás szellemét. Nem véletlenül: a világ hajós nemzeteinek fővárosaiban, tengerparti nagyvárosaiban általában horgonyoz legalább egy olyan híres történetélmi hajó, amely azt hírdeti, hogy mivel járult hozzá az adott ország és nemzet a hajózás egyetemes történetéhez. Magyarország abban a szerencsés helyzetben van, hogy két ilyen hajója is van. Egyrészt maga a DEBRECEN (ex-KASSA), amely egyike a világ legkorábbi folyam-tengerjáró hajótípusainak (ezt a hajótípust Magyarország adta a világnak). Másrészt a LAJTA Monoitor Múzeumhajó, amely a világ legelső, tisztán folyami monitorhajója. Ez utóbbi hajó azonban 2010-ben törént felújítását követően sajnálatos módon már hosszú ideje nem látogatható, s a hivatalban lévő honvédelmi miniszter még azt a miniszteri utasítást is hatályon kívül helyezte, amely a hajó helyreállítását követően a Magyar Honvédség tiszteletbeli zászlóshajójává nyilvánította (pontosan azért, hogy soha ne kerülhessen ilyen állapotba). Bár a történelmi hadihajó a Hadtörténeti Intézet és Múzeum műtárgynyilvántartásában szerepel, miint múzeumhajó, fenntartási, karbantartási és állagmegóvási munkákat a múzeum a gyűjteményébe tartozó műtárgyon nem végez. Így jelenleg ténylegesen a DEBRECEN (ex-KASSA) a magyar kulturális örökség egyetlen olyan védett tárgya, amely - mint történelmi hajó - az ország és a nemzet hajózási örökségét, s a világ egyetemes hajózási örökségéhez való hozzájárulását valamiképpen reprezentálhatja (bár sajnos a közösségi térként, előadó- és szóraközóhelyként használt hajónak ilyen funkciója - pontosabban ennak a funkciónak alárendelt helysiége, történelmi szempontból hiteles megjelenése, stb. - jelenleg nincs). Az említett okokból azonban ennek ellenére is fontos ismerni és ragaszkodni hozzá, hiszen ez a hajó legalább még megvan, így végső soron a lehetőség is adott, hogy a nemzet hajózási örökségének méltó reprezentánsává válhasson. Addig is némi megnyugvást jelethet, hogy egykori raktereiben ma színházi előadásoknak és zenei produkcióknak ad helyet, így tulajdonképpeni "rakományává" ténylegesen a kultúra vált. Ennél szebbet pedig aligha kívánhatnánk ennek a vén dunai obsitosnak. Erről és még sok egyéb ásról is szól ez a műsor, amely meghallgatható: itt. Köszönjük a lehetőséget!
További információk a Duna-tengerjáró hajókról:
Dr. Balogh Tamás: A Duna-tengerhajótás története, Budapest 2013: itt.
Dr. Balogh Tamás: A Duna-tengerhajózás rekorderei, Budapest, 2013: itt.
Dr. Balogh Tamás: A Duna-tengerjárók és a magyar hajógyártás, 2011: itt.
Portérműsor Garadnai Andrással a "Közlekedő Ember" sorozatban: itt.
A Hely c. műsor DEBRECEN (ex-KASSA) Duna-tengerjáróval foglalkozó epizódjának beharangozója és képei: itt.
Képes beszámoló a hajón 2010-ben rendezett hajózástörténeti kiállításunkról Hírlevelünk 25.-30. oldalán: itt.
Képes beszámoló a hajón 2009-ben rendezett hajózástörténeti kiállításunkról Hírlevelünk 8.-13. oldalán: itt. -
Televíziós tabló a magyar hajózás történetéről
A Magyar Televízió 5-ös csatornája „História” c. műsora 2022. november 5-i adását (felelős szerkesztő: Bartha Krisztina, rendező: Déri Balázs) a magyar belvízi és tengeri kereskedelmi és hadihajózás hosszú történetének szentelte. A „Magyar vizeken” című műsort Bányász Barna, Szeili Tamás, és Frányó István készítette.
1. kép: A műsorban nyilatkozók.
2022. október 13-án – amikor az alkotók egyesületünk elnökével együtt autóval tették meg a Budapest és Komárom közötti távot a Monostori Erőd Dunai bástyájában kiválasztott forgatási helyszínre – gyorsan kiderült, hogy a műsorban több, mint kétszáz évet kívánnak áttekinteni mindössze 52 percben. A rendkívül széles spektrum és a viszonylag rövid műsoridő látszólagos ellentmondását mégis sikerült jó arányérzékkel összeegyeztetni, egyúttal a lehető legtöbb hazai interjúalanyt – egykori hajósokat, múzeumi szakembereket, s a hajózástörténet civil elkötelezettjeit – megszólaltatni, úgy, hogy a végeredmény a lehetőségek határai között valóban méltó áttekintést ad a magyar folyami és tengerhajózás történetéről.A magyar hajózás történetéhez kötődő több izgalmas hazai helyszínen – a komáromi Monostori erőd Dunai-bástyájában egyesületünk részvételével kialakított állandó kiállításban, a Csepeli Szabadkikötő múzeumában, és a DEBRECEN (ex-KASSA) Dunatengerjáró hajó fedélzetén – forgatott anyagot stúdió-beszélgetés egészítette ki (kérdező, műsorvezető: Horváth Szilárd), ahol egyesületünknek a magyar ipari hajógyártásól, s a cs. és kir. Haditengerészetről nyilatkozó elnöke mellett megszólalt Süveges László (94) nyugalmazott tengerészkapitány, az Afrika-kerülő híres m.s. SZÉKESFEHÉRVÁR Dunatengerjáró parancsnoka, aki felidézte a híres utazás emlékeit, Zsigmond Gábor, a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum főigazgatóhelyettese, aki a Trianonig tartó fiumei magyar kereskedelmi tengerhajózásról Pelles Mártonnal közösen írott legújabb könyve kutatási eredményeiről és egyebek között az osztrák-magyar luxusgőzösökről (a linken nyíló kiadvány 33. oldalától) is beszélt, végül György Sándor, a Napi Történelmi Forrás főszerkesztő-helyettese, aki a DÖMÖS lapátkerekes katasztrófájáról nyilatkozott.
2. kép: Dr. Hüvös Ferencnek a műsorban bemutatott M= 1:100 méretarányú modelljei.
A stúdió-beszélgetést külső helyszínen felvett további érdekes beszélgetések egészítették ki tagtársunkkal, Dr. Hüvös Ferenc közjegyzővel, az osztrák-magyar haditengerészet hadihajóinak modellezőjével, az általa épített hajómodellekről, Polgár Balázs, régész, múzeológussal (HIM) a LEITHA/LAJTA Monitor Múzeumhajóról, Völgyi Péterné Dr. Reich Mártával, nagyapja, Dr. Lengyel Árpád életéről és a TITANIC hajótörötteinek mentésében a CARPATHIA-gőzös hajóorvosaként játszott szerepéről, Tinku-Szathmáry Balázs főmúzeológussal (MMKM) a KOSSUTH lapátkerekes személygőzös történetéről, illetve Hadnagy Gábor tengerészkapitánnyal, partnerünk, a Magyar Tengerészek Egyesülete elnökhelyettesével, a DEBRECEN (ex-KASSA) Dunatengerjáróról.Az érdeklődők a műsort megtekinthetik a következő linkre kattintva:
https://www.youtube.com/watch?v=6It8aGXCR7gKöszönjük a műsor forgatókönyvét készítő Bányász Barnának a műsorban való részvételre vonatkozó felkérését, s azt, hogy a műsorban bemutatható helyszínekre és személyekre vonatkozó javaslatainkat elfogadta.
A műsorban érintett témákhoz kapcsolódó további információk:
A magyarországi ipari hajógyártás történetéhez: itt.A LEITHA/LAJTA Monitor Múzeumhajóhoz: itt és itt.
Fiume magyar intézményeihez:itt.
Dr. Lengyel Árpád történetéhez: itt.
-
Újabb hajócsoda felújítása kezdődik a napokban
A DEBRECEN (ex-KASSA) Duna-tengerjáró motorost 2010. november 23-án a MAHART hajójavító öblébe vontatták. Ez talán az első jele annak, hogy megkezdődnek a hajón beharangozott átalakítások? Egyelőre nem tudni, mindenesetre reméljük, hogy az OCTOPUS Csoport által a hajóra álmodott Víz alatti Régészeti Múzeum kialakítására olyan módon kerül sor, ami a hajó történelmileg hiteles összképét, a látogatók számára ma is önmagáért beszélő egységes belső terét továbbra is korhűen bemutathatóvá, élvezhetővé teszi. Ebben az esetben biztos, hogy nemcsak a tervezett múzeum, de maga a hajó - a magyar világszabadalomnak számító folyam-tengerjáró hajótípus egyetlen fennmaradt példánya - is közönségcsalogató attrakció lesz a jövőben. Ennek jegyében kívánunk sok sikert a felújításhoz, és várjuk vissza az idős hölgyet!
További információk:
-
A 175 éves magyar hajógyártásra emlékeztünk
A szokásokhoz híven idén is megtartottuk a DEBRECEN (ex-KASSA) Duna-tengerjáró motoros hajó fedélzetén a Múzeumok Éjszakája rendezvénysorozat keretében hajózástörténeti kiállításunkat. Idén a 175 éves magyar hajógyártásra emlékeztünk. Rendezvényünkről bővebben olvashat Hírlevelünk 2010. évi 2. számában és weblapunkon, kiállításaink között.
-
Folytatódnak a MúzÉj rendezvényei
„Tengermélyi roncskutatás” - címmel 2010. június 24-én csütörtökön 17:00 órától, valamint „Kereskedelmi tengeralattjárók az első világháborúban” címmel június 27-én, vasárnap 14:00 órától előadások hallhatók a DEBRECEN (ex-KASSA) Duna-tengerjáró hajó fedélzetén Budapesten, a Szilágyi Dezső téri hajóállomáson a TIT – Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület és az OCTOPUS Tengeri Régészeti Kutató Egyesület előadóitól a Múzeumok Éjszakája alkalmából a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvánnyal közösen rendezett „A magyar hajógyártás 175 éve” c. időszaki kiállítás kísérő rendezvényeként.
Minden érdeklődőt szeretettel várunk!
-
Megnyílt a Múzeumok Éjszakája minisite!
Gőzerővel folyik a készülődés a Múzeumok Éjszakájára, hiszen egyesületünk idén "A magyar hajógyártás 175 éve" kiállítást rendezi meg a Zoltán Gőzös Alapítvánnyal együtt, mely a "Debrecen" ex-"Kassa" Duna-tengerjáró hajó fedélzetén kap helyet. Minden információ (folyamatosan frissítve) felkerül, felkerült a Múzeumok Éjszakája a Debrecen ex-Kassa Duna-tengerjáró hajón: A magyar hajógyártás 175 éve minisite-ra. Ott az üzenőfalon egyből meg is lehet kérdezni, ki is lehet tárgyalni bármit, ami a rendezvénnyel kapcsolatos.