Contents tagged with national_geographic
-
Húsz éves a National Geographic Magyarország
-
Új víz alatti roncsfotó album – nem csak búvároknak
Kellemes meglepetést jelentett, amikor a dán búvár és víz alatti fotós, René B. Andersen elküldött pár fotót, amelyek új könyve néhány oldalát mutatták. Azokat az oldalakat, amelyeken az egyesületünk elnöke, Dr. Balogh Tamás által készített roncsrajzok láthatók azokról a hajóroncsokról, amelyeket a 2016. évi centenáriumi Jütland-expedíció keresett fel, amelynek mindketten tagjai voltak. A rajzok áttekintést adnak azokról a hajóroncsokról, amelyeket René páratlan szépségű víz alatti fotói mutatnak be abban a két kötetes új könyvben, amely Skandinávia hajóroncsairól szól
A „Legendák a hullámok alatt – Skandinávia I. II.” című könyv 2022. novemberében jelent meg. Szerzői a dán René B. Andersen víz alatti fotós és az amerikai Andrew Marriott, a DivePhotoGuide víz alatti film- és fényképfelvételekre szakosodott szakportál szerkesztője, maga is búvár.
A két kötetes munka tele van a legcsodálatosabb víz alatti roncsfotókkal, amelyek Skandinávia hét nagy régiójában készültek és 60 hajóroncsot mutatnak be: 1) az Aland-szigeteken 5 hajóroncsot, 2) Gotland szigetén 8 hajóroncsot, 3) Skania és Rügen vidékén 12 hajóroncsot, 4) a Skagerrak és a Kattegatt vidékén 7 hajóroncsot, 5) Jütlandnál 5 hajóroncsot, 6) Dél-Norvégiában (Kristiansand, Bergen és a Sogne-fjord vidékén) 15 hajóroncsot, illetve 7) Közép-Norvégiában (Alesund és Midtgulen vidékén) 8 hajóroncsot.
A víz alatti felvételeket alapos történeti kutatás eredményeit feldolgozó történetek és háttérinformációk egészítik ki. A könyvben bemutatott roncsok meglehetősen nagy mélységben fekszenek, megközelítésük újra-légzővel és sok órányi dekompresszió árán volt lehetséges.A könyvek A4-es formátumúak, tele vannak színes képekkel, és mindkettő 272 oldalas, így a súlyuk 4,5 kg. Nehéz, de annál szebb olvasmány… Örömteli volt a lehetőség hozzájárulni az elkészítéséhez.
Nagy gratuláció az alkotóknak!
További információk a könyvről: itt.
További információk a 2016. évi centenáriumi Jütland-expedícióról: itt. -
Jütland roncsairól tudósít a National Geographic Magazin
2017. március 1-én jelent meg a National Geographic Magazin magyar változata 15. évfolyamának 3. száma. A lapban a 2016. augusztus-szeptemberi nemzetközi expedíció tapasztalatait összegzi és illusztrálja egyesületünk elnöke, Dr. Balogh Tamás, aki az expedíció résztvevője volt.
Az újságban korábban megjelent hajózástörténeti vonatkozású cikkek az alábbi linkről letölhetők:
http://hajosnep.blog.hu/2013/04/21/a_national_geographic_magyarorszag_10_eves_fennallasat_unnepli
A magazin weboldalán megjelent további hajózástörténeti témájú cikkek:
http://www.ng.hu/Civilizacio/2017/01/04/TITANIC-Uj-bizonyitek
http://www.ng.hu/Civilizacio/2016/11/20/Szazas-november-2016-ban
http://www.ng.hu/Civilizacio/2016/10/17/Egy-elveszett-cirkalo
http://www.ng.hu/Civilizacio/2016/07/20/Lissa-1866
http://www.ng.hu/Civilizacio/2016/06/01/Jutland-1916
http://www.ng.hu/Civilizacio/2015/05/07/LUSITANIA-100
http://www.ng.hu/Civilizacio/2012/04/carpathia__az_elso_mentohajo_1_resz
http://www.ng.hu/Civilizacio/2012/04/carpathia__az_elso_mentohajo_2_resz
-
A 'National Geographic Magyarország' 10 éves fennállását ünnepli
A National Geographic Magazin magyar száma - hajózástörténeti ismeretterjesztést végző egyesületünk partnere - 2013. áprilisában ünnepli fennállásának tizedik évfordulóját. Közös munkánk eddigi eredményeinek felidézésével ezúton köszöntjük a lapot és a szerkesztőség minden jelenlegi és korábbi munkatársát!
Hajózástörténet a címlapon! Középen a jubileumi szám, s körben a cikkeinket tartalmazó, illetve a közreműködésünkkel készült lapszámok borítóképei
Az 1888. január 13-án Washingtonban 33 befolyásos utazáskedvelő elitklubjaként - "a földrajzi ismeretek gyarapítására és terjesztésére" - alapított Nemzeti Főldrajzi Társaság (National Geographic Society) a megalakulását követő októberben adta ki első magazinját, amelyet az alapító Gardiner Greene Hubbard és veje, Alexander Graham Bell, 1899-től pedig - a lap első főállású vezetőjeként - Gilber Hovey Grosvenor (Bell veje) szerkesztett. A magazin címlapját szegélyező sárga téglalap mára jelképévé vált a szervezetnek, amely a világ egyik legnagyobb tudománnyal és oktatással foglalkozó non-profit alapítványa (nemrégiben ünnepelte 9.000. kutatási programját). Tevékenysége a földrajz mellett kiterjed az archeológiára és a természettudományokra, de a társaság a természeti és történelmi értékek megóvásával is foglalkozik, s kulturális tevékenységet is folytat. E változatos érdeklődési körnek köszönhetően a társaság magazinjának tengeren túli számaiban 1888 óta az amerikai és az egyetemes hajózás és a hajózástörténet számtalan témája rendszeresen, mindig vissza-visszatérő jelleggel alapos és irigylésre méltó bemutatást nyert és nyer ma is.
A tengertől elzárt Kárpát-medence kellős közepén élő honfitársaink hasonló történeti kutatásainak, a magyar roncskutató expedícióknak, a hazai hajózási hagyományőrzőknek, stb. az eredményei azonban csak egyesületünk tolmácsolásában láthattak napvilágot a magazinban, amely éppen 10 esztendővel ezelőtt - a 2003. áprilisi számmal - indította útjára magyar nyelvű permutációját. Azóta a magyar változatban is szép számmal jelenhettek meg a hazai hajózástörténeti kutatások legfrisebb eredményei és a hajózás világának egyéb érdekességei az efféle témákról rendszeresen tudósító amerikai kollégáik példájára fogékony magyar szerkesztők, Papp Gábor és Schlosser Tamás, valamint munkatársaik (elsősorban a művészeti vezetők, Kemény Zoltán és Heltai Csaba, s cikkeink fotósai, Dombovári Tibor, Kőhalmi Péter, Selmeczi Dániel és Szandelszky Béla) munkájának köszönhetően.
Őket és a 10. évfordulóját ünneplő National Geographic Magyarországot köszöntjük a lap rendszeres szerzőjének, egyesületünk elnökének a lap számára írt cikkei pdf-változata elérhetőségének biztosításával, amelyet a jelenlegi vezetőszerkesztő, ifj. Vitray Tamás tett lehetővé a számunkra, akinek ezúton mondunk köszönetet ezért.
Boldog születésnapot kívánunk!
A cikkek letölthetők az alábbi linkekre kattintva (a National Geographic Magyarország engedélyével):
1) "Őfelsége STREITER torpedórombolója" - 2004. április
2) "Az első mentőhajó - CARPATHIA" - 2004. december
3) "Merre jártak magyarok Afrikában?" - 2005. szeptember
4) "A SZENT ISTVÁN csatahajó krónikája" - 2009. február
5) "S.M.S. LEITHA - A Monarchia utolsó hadihajója" - 2010. augusztus
A fentieken túlmenően szaklektori és szakfordítói munkával segítettük a szerkesztőség munkáját három esetben:
1) "James Cook - három hajóút a világ körül", a 2004. decemberi különszámban
2) "Páncélos hajók első csatája", a 2006. decemberi különszámban
3) "TITANIC - a katasztrófa igaz története", a 2012. áprilisi számban
Bár az elmúlt évtizedben megjelent összes cikk számához képet a fenti öt cikk kevésnek tűnhet, mégis: ezzel az öt cikkel a magyar hajózástörténet az egyik leggyakrabban visszatérő hazai téma a magyar magazinban, s elnökünk (noha a szerzőkről a szerkesztőségnek egyelőre nincs teljes körű repertóriuma) az első tíz legtöbbet publikált szerző között szerepel. Reméljük, hogy a következő évtizedekben is sikerült ugyanolyan gyümölcsöző kapcsolatot fenntartanunk a szerkesztőséggel, mint az első tíz esztendő folyamán! Hiszen, ahogyan a legtöbb hazai és a magyar nyelven is megjelenő nemzetközi szaklap szerkesztőségével jó kapcsolatot ápol egyesületünk, ugyanúgy ebben az esetben is az együttműködést tekintjük annak az alapnak, amely hozzásegít a hazai hajózástörténet megismertetésével kapcsolatban az alapító okiratunkban vállalt feladataink teljesítéséhez.
További információk a társaságról és a magazinról:
http://en.wikipedia.org/wiki/National_Geographic_Society#History
http://hu.wikipedia.org/wiki/National_Geographic_Society
-
SMS Leitha cikk a National Geographicban és interjú a Katolikus Rádióban
A magyar National Geographic magazin augusztusi számában jelent meg Dr. Balogh Tamás cikke az SMS Leitha monitor történetéről, melyben végül a Lajta és a Lajta Monitor Múzeumhajó névre keresztelt monitorral ismerkedhetünk meg. Honlapunkra most felkerült a teljes cikk pdf-ben: S.M.S. Leitha - a Monarchia utolsó hadihajója (13MB).
Szintén Dr. Balogh Tamás az alanya a Magyar Katolikus Rádióban elhangzott húszperces interjúnak, beszélgetésnek, mely a Lajta Monitor és a Dunai Flottilla címet viseli. A műsorban eddig nem hallott részletek, gondolatok hangzanak el a hajó megmentése, felújítása kapcsán. A beszélgetés a Korok és körök című műsor részeként meghallgatható a rádió weboldalán.
-
A csapból is Lajta monitor folyik
Az természetes, hogy a Hajósnép.hu-n mostanában minden a Leitha/Lajta monitorról szól, az se furcsa, hogy egyesületünk egyes tagjai az utóbbi hetekben, hónapokban a hajóval kelnek és fekszenek, de a mai napon a sajtó is kitett magáért.
Ma jelent meg ugyanis az augusztusi National Geographic Magazin, amiben szerepel Dr. Balogh Tamás a Leitháról és rekonstrukciójáról szóló írása (a cikk felkerült weblapunkra és az SMS Leitha cikk a National Geographicban és interjú a Katolikus Rádióban című blogbejegyzésből elérhető). Ezen kívül a Magyar Nemzetben és a Blikkben is fényképes cikk, a Népszabadságban pedig egy igen terjedelmes, szintén fotóval ellátott írás szól a hajóról. Még a Metropolban is szerepel a Leitha, igaz, csak egy nyúlfarknyi hír keretéig. Továbblépés után a Magyar Nemzetben, a Blikkben és a Népszabadságban megjelent cikk bescannelve megtekinthető (nagyméretű képek!).
Frissítés (2010. augusztus 22.): Felkerült a Nők Lapja cikk is.
Ha mindez nem lenne elég, Bechler József tagtársunk korábbi, a Lajta megérkezéséről tudósító videója mellé küldött még kettőt: A Leitha/Lajta monitor megérkezése az újpesti műhelyuszályhoz és Bepillantás a Leitha/Lajta monitor belsejébe. Még a Munkavégzés a Lajtán című fotóalbum is frissült néhány, a Lajtát bemutató képpel.
Az újságcikkek:
- Magyar Nemzet: Ismét Újpesten a Lajta monitor
- Blikk: Felújítják a legendás Lajtát
- Népszabadság: A hajó amely még látta Kun Bélát
- Nők Lapja: És a hajó megy..., második rész (A bal felső sarokban nem a Lissai csata - mely egyébként 1866-ban volt - képe látható, hanem inkább egy XX. századi flottafelvonulás a Monarchia legnagyobb páncélosaival.)
-
Folytatódik a National Geographic hajózástörténeti cikksorozata
A NATIONAL GEOGRAPHIC Magyarország - közismert rövidebb nevén a NatGeo - 2010 augusztusi számában immár ötödik alkalommal olvasható magyar hajózástörténeti tárgyú cikk.
A téma - a STREITER torpedóromboló (2004 május), a CARPATHIA óceánjáró (2004 december), az Afrika-járó magyarok (2005 szeptember) és a SZENT ISTVÁN csatahajó (2009 február) után - most stílszerűen az augusztus 20-án ünnepélyesen újrakeresztelendő LEITHA monitor.
A cikk, az újság szokásosan magas szakmai színvonalának megfelelően, egyedi módon (3D grafikákkal, térképekkel, és izgalmas fotókkal) mutatja be a csaknem 140 éves hadihajó - a világon az utolsó fennmaradt folyami monitor, egyben a Monarchia utolsó még létező, felújított hadihajója - történetét (a korábbi cikkekhez hasonlóan ez is Dr. Balogh Tamás írása).
A cikk az augusztus 20-i ünnepség különböző médiás beharangozóinak sorába illeszkedik, s reméljük, hogy olvastán sokaknak támad majd kedve arra, hogy személyesen is ellátogassanak az Országház előtti Duna-partra, ahol a LEITHA, immár múzeumhajóként új életre kel.
További információkért látogassa meg a LEITHA újrakeresztelésének szentelt honlapunkat: http://lajtamonitor.hajosnep.hu/