Contents tagged with lajta_monitor_múzeumhajó

  • A LAJTA Monitor Múzeumhajó szezonnyitója

    Tags: lajta, hagyományőrző_tagozat, hajózástörténeti_tagozat, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    2017. április 20-án megkezdi hetedik - a Kossuth téren harmadik - szezonját a LAJTA Monitor Múzeumhajó, a MH Hadtörténeti Intézet és Múzeum külső kiállítóhelye, a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred tiszteletbeli zászlóshajója.

    A szezonnyitó programja:

    meghivo_3.jpg

    A Hadtörténeti Intézet és Múzeum tájékoztatása szerint az idén szeptember 30-ig, keddtől vasárnapig, naponta 10:00-18:00 óra között látogatható múzeumhajón bevezették a belépődíjakat, amelyek összegéről a múzeum honlapja ad tájékoztatást: http://www.militaria.hu/kiallitasok/kulso-kiallitohelyek/lajta-monitor-muzeumhajo.

  • Könyvbemutató

    Tags: leitha, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe, hajózástörténeti_tagozat, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    2016. szeptember 26-án hétfőn, a LAJTA Monitor Múzeumhajó fedélzetén kerül sor a "Hajózni szükséges!" c. könyv bemutatójára, amelyre szeretettel várunk minden kedves érdeklődőt (figyelem: a részvétel regisztrációhoz kötött). 

    meghivo_2.jpg

    További információk a könyvről:

    http://hajosnep.blog.hu/2016/08/04/konyvajanlo_762#comment-form

     

  • 145 éves a LEITHA monitor

    Tags: monitor, tit, lajta, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    A mai napon, május 17-én 145 esztendős a magyar állam tulajdonában lévő LAJTA Monitor Múzeumhajó, amely a Hadtörténeti Intézet és Múzeum külső kiállítóhelye. A hajó születésnapjáról egyesületünk tagjai a MH 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezreddel (melynek a LAJTA tiszteletbeli zászlóshajója) közösen emlékeztek meg az alakulat hadikökötőjében.

     leitha_145.jpg

    A hajó várható elkészültéről szóló korabeli tudósítás a Vasárnapi Újság 1870. évf. 20. számában a 244-245. oldalon: http://epa.oszk.hu/00000/00030/00845/pdf/00845.pdf

    Az egyesület elnökségét a megemlékezésen Székely László, a hagyományőrző tagozat vezetője (hö. shgy.) képviselte, aki felolvasta a monitorért kiemelkedően sokat tett Margitay-Becht András, egyesületünk tagja, ebből az alkalomból készített írását, amelyet az alábbiakban adunk közre:

    "145 éves a LAJTA Monitor Múzeumhajó

    A Pesten, 1871-ben vízre bocsátott öreg hadieszköz építésekor csúcstechnikát képviselt. Mára, mint a világ legöregebb folyami páncélos hadihajója, a magyar főváros páratlan idegenforgalmi szenzációja lett, amikor tavasztól őszig az Országház előtt, a főváros Világörökségi területén állomásozik. Új szerepvállalásával Budapest is beléphetett az „Öreg Hajóval Díszített Régi Városok” elegáns klubjába, többek között Szentpétervár és Boston, London és New York, Stockholm és San Francisco büszke társaként.

    A LAJTA fél évszázados katonai szolgálata ideje alatt számos győztes ütközetben vett részt, és sohasem szenvedett vereséget. Bár az I. világháború idején már elavultnak számított, ennek dacára igen hatékony szereplője volt az 1914-ben a Száván, 1915/16-ban pedig a Dunán dúló harcoknak.. Résztvevője és névadója volt az 1919-es antikommunista monitor lázadásnak. Hadászati értékét elvesztve, úszó munkagéppé alakítva, 65 éven át országos jelentőségű építkezések tevékeny résztvevője volt. Ám nem csupán ezen katonai és polgári érdemei, valamint magas kora adja értékét és jelentőségét. A vén monitor számos nemzettel fűz össze bennünket történelmi és érzelmi szálakkal, nagyszerű protokolláris lehetőséget nyújtva a mai magyar diplomácia és a főváros számára.

    A „monitor” hadihajó típust egy svéd születésű mérnök tervezte, az Egyesült Államokban. Emlékét mindkét hazája nagy tisztelettel őrzi. A LAJTÁ-ra erősen hasonlító első monitor, a hajótípusnak nevet adó USS MONITOR az amerikai identitás máig kiemelkedően fontos ikonja, tenger mélyéről felhozott maradványai szinte nemzeti kegyhellyé váltak. Egy svéd, vagy egy amerikai már csak ezért is a sajátjaként üdvözölheti a helyreállított LAJTÁ-t, amikor hazájától távol egy klasszikus formájú monitorra bukkan. Ugyanígy érezhetnek az egykori Monarchia népeinek fiai is, hiszen annak idején ük- és dédapáink közös adójából épült, nagyapáik együtt harcoltak rajta, s ha sorsuk úgy hozta, a fedélzetén haltak hősi halált. Rajtuk kívül a vén obsitos megszólíthatja az angolokat is, hiszen máig megmaradt fedélzeti acél-gerendái egy máig üzemelő angliai gyárban készültek. A németek, bolgárok, törökök az egykori szövetséges bajtársat láthatják benne, s egészen biztos, hogy már a hajdani ellenfelekben sem kelt ellenérzéseket. Ez utóbbit segíti a helyreállítók tapintata, mellyel 1887-1993 közötti, hadi cselekményekben sohasem szerepelt formáját rekonstruálták."

    Május második felétől a LAJTA Monitor Múzeumhajó ismét az Országház előtt fog állni."

    A születésnapi megemlékezés fotói (készítette Dr. Ákos György).

    Ezúton köszönjük a Hadtörténeti Intézet és Múzeumnak az ünnepség megtartásához adott hozzájárulását, valamint szeretnénk kifejezni nagyrabecsülésünket az ezred parancsnokságának - külön is Csurgó Attila ezredes úrnak - a megemlékezés lehetőségének rövid idő alatt történő előzékeny biztosításáért.

    A hajón a látogatók megtekinthetik a téli időszakban a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány költségviselése mellett egyesületünk tagjai (Bechler József, Bicskei János, Hajba László, Hocza István, Juhász Jenő, May Károly, Oli László, Pásztói Róbert, Surman Zsolt) által elvégzett fejlesztések eredményét: a géptérben a kazán tökéletesítését (a kazántesten elhelyezett szegecssor-imitációt, a mérőműszereket, s egy szénrakást), a gőzgép és a kazán fő gőzvezetékkel való összekötését, a gőzgép szerelvényezését, a berendezett tiszti étkezőt és altiszti kabinokat, a lövegtorony alatti lőszerelőkészítő állványzatának fa tárolórekeszeit, valamint a hajó orrában lévő hajómesteri raktár berendezését, a jobb oldali illemhelyet, a konyha és a csikósparhelt átalakítását (kémény-bekötését), végül a legénységi lakótérben elhelyezett kis öntöttvas szenes-kályhát és tartozékait (szenesbödönt, piszkavasat, stb.). A múzeumhajó tökéletesítésének aktuális üteme a lövegirányzékok és a lövegcsövek császári sassal díszített csődugóinak elhelyezésével fejeződik be.

    Lesz tehát új látnivaló idén is a hajón. Szeretettel ajánljuk az érdeklődők figyelmébe.

    A 2016. évi munkálatok képei (készítette: Bicskei János és Juhász Jenő).

  • Új könyvben szerepel a LAJTA Monitor Múzeumhajó

    Tags: monitor, tit, lajta, leitha, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    Török András művelődéstörténész, közíró és Wachsler Tamás a Kossuth tér felújítására indított Steindl Imre Program vezetője közreadta új könyvét, amely az Országgyűlés Hivatala és az Osiris Kiadó együttműködésében jelent meg a 2015. évi könyvhét alkalmából „A nevezetes magyar Országház és a tér, ahol áll” címmel.

    kicsi_01.jpg

    A Kossuth tér 2013-2014 közötti nagy átépítéséhez kapcsolódóan a magyar törvényhozás épületét megújult környezetében bemutató kötet a közismert tényeken túl 323 fotó (Wachsler Tamás felvételei), 122 archív kép és 18 magyarázó ábra segítségével igyekszik közelebb hozni az olvasókhoz az Országgyűlést. Eközben izgalmasan érzékelteti az Olvasókkal a tervezés, az építés, a XX. század eleji használatba vétel és a mai működés körülményeit, a  XIX. század legvégén épült hatalmas, ahogy a szerzők fogalmaznak "különleges, semmihez sem hasonlítható, szánt szándékkal elképesztésre törekvő, cifra, régi épületet".

    Külön öröm és megtiszteltetés a számunkra, s a LAJTA Monitor Múzeumhajón dolgozó valamennyi hajóimádó szervezet és magánszemély számára, hogy az ízléses kivitelű, nagyszabású (már az 1 700 g súlyával is tekintélyes) kötet méltó módon – és az adott terjedelmi korlátok között teljes körűen – emlékezik meg a LAJTA Monitor Múzeumhajóról is, amely tagtársunk, egyben a cs. és kir. Dunaflottilla Hagyományőrző Egyesület vezetője, dr. Margitay-Becht András kezdeményezésére az Országgyűlés épülete előtt nyert elhelyezést, s ennek keretében a felújításában együttműködő szervezetek és személyek, köztük a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány és egyesületünk tagjainak a munkájáról is megemlékezik.

    A hajóról szóló fejezetben a szerzők felhasználták egyesületünk elnöke, dr. Balogh Tamás LAJTA Monitorról készített hosszmetszeti rajzát (http://lajtamonitor.hu/Media/Lajtamonitor/hu_HU/kepek/illusztraciok/attekinto-rajz.jpg), amely a hajó fedélzetén berendezett kiállításon is látható, s amelyet a National Geographic Magyarország Magazin is közölt a hajó 2010. évi ünnepélyes újrakereszteléséről szóló cikkében (http://hajosnep.hu/Media/Default/hu-HU/aktualis/2013/national-geographic-szuletesnap/sms-leitha-a-monarchia-utolso-hadihajoja.pdf).

    kicsi_02.jpg

    Külön köszönjük Török András úrnak, amiért a hajóról írott fejezet szövegét – amelyhez az egyesületünk LAJTA monitornak dedikált honlapján (http://www.lajtamonitor.hu/) fellelt információkat is forrásként használta fel – a megjelenés előtt egyesületünk elnökével is egyeztette.

    Köszönjük a körültekintő munkát és gratulálunk a szépen sikerült kötethez!

    További információk a szerzőkről:

    http://hu.wikipedia.org/wiki/T%C3%B6r%C3%B6k_Andr%C3%A1s_(m%C5%B1vel%C5%91d%C3%A9st%C3%B6rt%C3%A9n%C3%A9sz)

    http://welovebudapest.com/budapest.nevezetessegei/az.epulo.kossuth.ter.wachsler.tamas.fotoi

    http://www.parlament.hu/kepviselo/elet/w332.htm

    További információk a Kossuth tér átépítéséről:

    http://nemzetfotere.hu/steindl_imre_program.htm

    További információk a kötetről:

    https://www.facebook.com/events/1393382820992014/

  • Május 1-től újra látogatható a LAJTA Monitor Múzeumhajó

    Tags: monitor, lajta, leitha, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    A hajó május 1-től hétfő kivételével minden nap 10–18 óráig látogatható. Megtekintése csak vezetett csoportokban lehetséges, melyek minden egész és fél órában indulnak, az utolsó 17 órakor. A csoportok jelentkezését a Hadtörténeti Intézet és Múzeum fogadja: Múzeumpedagógiai és Kiállítási Osztály, 06-1/325-1618, muzeumpedagogia@mail.militaria.hu.

    new-1_1.jpg

    (Fotó: Papp Gergő)

     

  • A LAJTA Monitor Múzeumhajóról már a welovebudapest.com oldalon is!

    Tags: monitor, tit, lajta, leitha, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    Bagi László és Balkányi László jóvoltából új híradás jelent meg a hajóról a főváros kulturális életét és nevezetességeit bemutató honlapon.

    A múzeumhajók, vagy néha emlékmű-hajók, olyan hajók, amelyeket megőriztek és a közönség számára nyitva álló múzeummá alakítottak, oktatási, képzési és/vagy emlékművi, hagyományőrző céllal. Néhány ezek közül az új hajós nemzedék képzését szolgálja, mint iskolahajó, ám a múzeumhajók közül csak kevés az, amely a mai napig megőrizte a működőképességét és rendszeres szolgálatra alkalmas. 

    Világszerte néhány száz múzeumhajó létezik csupán. Ezek közül 175 hajót a Történelmi Hadihajók Szövetsége (Historical Naval Ships Association) tömörít. (A LAJTA Monitor Múzeumhajót 2010 augusztusában a TIT – Hajózástörténeti, -Modellező és Hagyományőrző Egyesület ajánlotta a Szövetségnek, de a hajó nem nyert felvételt, mert kizárólag múzeumok lehetnek tagok, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum azonban – tudomásunk szerint – még nem kezdeményezte a tagfelvételt).

    Ezen kívül igen sok nem haditengerészeti múzeumhajó létezik, az általános kereskedelmi hajóktól a kikötői vontatókig és a világítóhajókig. Sok, ha nem a legtöbb, múzeumhajó valamely hajózási múzeumhoz tartozik, vagy azzal társult, illetve kapcsolatban áll. Fenntartásuk igen vegyes. Annak ellenére, hogy a legtöbb múzeumhajó az állam egykori hadihajója volt, a hadihajókból kialakított múzeumhajóknak csak egy kis részét tartja fenn maga az állam. A fenntartást többnyire civil szervezetek, alapítványok, egyesületek, múzeumok végzik.

    Más nemzetek hasonló korú és jelentőségű hadihajói nemcsak, hogy múzeumhajók, de ezen belül általában jelképes aktív szolgálatban állnak az adott ország haditengerészetének élén. Például az 1765-ben épült angol H.M.S. VICTORY sorhajó (http://www.hms-victory.com/) a Second Sea Lord (az Admiralitás második lordjának) zászlóshajója, vagy az amerikai flottaparancsnok alárendeltségében működő 1797-es U.S.S. CONSTITUTION fregatt (http://www.ussconstitutionmuseum.org/), amely szintén fontos szerepet tölt be az Egyesült Államok haditengerészetében, amennyiben aktívan részt vesz a közösségi eseményekben, oktatási programokban és a történelmi demonstrációkon. 

    Hozzájuk hasonlóan a LAJTA Monitor Múzeumhajó a Honvédelmi Miniszter 97/2010 (XI. 16.) utasítása alapján az egykori cs. és kir. Haditengerészet dunai flottilájának mai utóda, a MH. 1. Honvéd Tűzszerész és Hadihajós Ezred tiszteletbeli zászlóshajója. 

    Örömünkre szolgál, hogy ezt a nagyszerű hajót most új felületen keresztül is megismerhetik az érdeklődők!

    http://welovebudapest.com/budapest.nevezetessegei/megneztuk.a.felujitott.hadihajot.a.lajta.monitort

    WLB.jpg

  • Friss hírek a LAJTA Monitor Múzeumhajóról

    Tags: monitor, tit, lajta, leitha, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    Az Országgyűlés Hivatala Közgyűjteményi és Közművelődési Igazgatósága képviselői információs szolgálata abból az alkalomból, hogy a LAJTA Monitor Múzeumhajó 2014. augusztus 15-én az Országgyűlés északi homlokzata előtti pontonra állt, a Kossuth tér felújításának szentelt honlapján is rövid hírben számolt be vázlatosan a múzeumhajó történetéről és felújításának körülményeiről, amelynek elkészítéséhez egyesületünk is konzultációs segítséget és képanyagot biztosított. Külön köszönet illeti az alkotó Csorba György urat, a szolgálat kutatóját azért, hogy közlésében közreműködésünket nemcsak, hogy megköszönte és a tőlünk kapott képekhez a hivatkozásokat megfelelően feltűntette, de egyúttal az egyesületünk web-oldalra (http://lajtamonitor.hu/) mutató linket is elhelyezte, amely jelenleg a legteljesebb módon és a legrészletesebben mutatja be a hajó és felújítása történetét, valamint a hajóval kapcsolatos események, rendezvények, programok sorát az inerneten!

    http://www.nemzetfotere.hu/ter-ido.htm?ido=141

    new-5.JPG

    Ezúton ragadjuk meg az alkalmat arra, hogy beszámoljunk arról is az érdeklődőknek, hogy a LAJTA Monitor Múzeumhajóval kapcsolatos közlések – igaz egyelőre szintén csekély terjedelemben – immár a tulajdonos Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapján is elérhetők: 

    http://www.militaria.hu/kiallitasok/kulso-kiallitohelyek/lajta-monitor-muzeumhajo

    new-4a.jpg

    Ez utóbbi honlapon a hajó 2014. november 3-ig érvényes látogatásnak rendje is szabályozásra került. Az érdeklődő csoportok a weboldalról letölthető fogadó nyilatkozat kitöltésével és az ott megadott muzeumpedagogia@mail.militaria.hu e-mail címre történő elküldésével kezdeményezhetik a hajó meglátogatását.

    A hajó információink szerint az év végén visszatér Neszmélyre. A szükségeshez képest folyamatosan végzett felújításban, karbantartásában egyesületünk továbbra is közreműködik. Az elmúlt időszakban ugyanis több – lopásból eredő – kár érte a hajót.

    A hajó Budapestre történő megérkezésekor realizáltuk például, hogy 2011 (a hajó 140. születésnapjára országszerte rendezett ünnepségeken történt bemutatása) óta ismeretlen személy(ek) eltulajdonították a hajó 2010. évi ünnepélyes újrakeresztelése alkalmából a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) munkatársai (Nagy András és kiállítás-rendező csapata) által készített cs. és kir. hadilobogót, valamint az egyesületünk által a hajónak adományozott, az egykor a SZENT ISTVÁN csatahajó parancsnoki hídján lengő (ünnepi alkalmakkor használt) díszzászlóval azonos megjelenésű díszlobogót. Bár a HIM az eltűnt hadilobogót azóta pótolta (ám annak kivitele az eredeti kétrétegű, merevítő bélésanyaggal ellátott, autentikus selyem-lobogótól eltérően egy teljesen anakronisztikus, szimpla – és ráadásul a szélek mentén perforált – műanyag), egyesületünk erőforrásait a díszlobogó pótlása meghaladja.

    Augusztus 15. óta további lopásból eredő károk is történtek (az Országgyűlés épülete előtt, annak ellenére, hogy – mivel a LAJTA a Magyar Honvédség tiszteletbeli zászlóshajója – fegyveres őrség teljesít szolgálatot a hajón)! A felső fedélzet feletti ún. „repülőhídon” elhelyezett 2 db Nordenfelt típusú gyorstüzelő ágyú bronz szerelvényei közül ismeretlen személyek ellopták a magassági irányzók beállításához szükséges bronz csavarokat és letörték a gyorstüzelő felhúzó és elsütő karjának végén található bronz fogantyút. Ezeket egyesületünk tagjai, Bicskei János és Valentinyi Gyula azóta pótolták.

    A tolvajoknak ezúton kívánjuk, hogy – ha olvassák ezt a közlést – mélységesen szégyelljék el magukat!

    new-3.JPG

    diszzaszlo3a.jpg

  • Az Országgyűlés előtt a LAJTA monitor

    Tags: monitor, lajta, leitha, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    2014. augusztus 15-én az Országgyűlés épülete előtti Duna-szakaszon került állandónak szánt bemutatóhelyére a magyar állam tulajdonában álló, a Hadtörténeti Intézet és Múzeum gyűjteményébe tartozó, a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány kezelésében lévő, az alapítvány által elnyert és a részéről biztosított önrésszel kiegészített uniós forrásokkal, valamint egyesületünk önkénteseinek pro bono publico végzett munkájával 2010-ben felújított LAJTA Monitor Múzeumhajó.

    20140815_lajta_beliczaylaszlo.jpgFotó: Beliczai László (MTI)

    A hajó fedélzetén - eredetileg szintén egyesületünk közreműködésével - berendezett, már 2010. augusztus 20. óta látogatható, s most a Hadtörténeti Intézet és Múzeum, a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány által továbbfejlesztett múzeum a híradások szerint 2014. novemberéig ingyenesen megtekinthető.

    Egyesületünk számára külön öröm, hogy a hajót tagjaink munkái ezúttal is tovább gazdagíthatták, amennyiben azon Margitay-Becht András magányadományai mellett a Bicskei János által készített szegecssor-imitációt is elhelyezték, s végül a hajóharangra is felkerülhetett a Balogh Tamás által a saját kutatásai alapján azonosított eredeti osztrák-magyar hajóharang-feliratokkal egyező módon és méretben már 2010-ben kiszerkesztett hajónév.

    Üröm az örömben, hogy a szervezők ehhez képest egyedül egyesületünket nem hívták meg a rendezvényre... Ennek ellenére - bár az alábbi híradásokból kiderül, hogy van még mit fejlődni (többek között az átadott információk pontosságában) - gratulálunk a tulajdonosi jogokat gyakorló és a kezelő szervezetek eddigi eredményeihez, s bízunk a hajó méltó megőrzésére irányuló további erőfeszítéseik sikerében.

    Bővebben:

    http://www.origo.hu/itthon/20140815-lajta-a-dunan.html

    http://iho.hu/hir/atadtak-a-lajta-monitor-muzeumhajot-140815

  • Itt a LAJTA, hol a LAJTA?

    Tags: lajta, balogh_tamás, leitha, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    Mivel folyamatosan számos érdeklődő igyekszik megtudni tőlünk, hogy hol és mikor lesz látható a hajó, igyekeztünk utánajárni az aktuális helyzetnek, ami nem könnyű, mivel a hajó érdekében végzett minden korábbi tevékenységünk (http://hajosnep.hu/hirlevel-archivum/2010-evfolyam-3-szam, http://hajosnep.blog.hu/2011/06/02/veget_ertek_a_leitha_emlekev_rendezvenyei) ellenére a hajó sorsának intézésére jogosult szervezetek (a tulajdonos Hadtörténeti Intézet és Múzeum, valamint a kezelő Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány), velünk nem közölt okból, a korábbihoz képest jóval csekélyebb mértékben tartanak igényt egyesületünk – mint szervezet – kreativitására a hajóval összefüggő tervek és elképzelések érdemi egyeztetése és megvalósítása során.

     

    Korábbi írásainkban hírt adtunk róla, hogy a hajó 2010. évi ünnepélyes újrakeresztelését követően a több mint 140 éves hajócsoda állandó bemutatására kerülhet sor a Kossuth téren, az Országgyűlés épülete közelében (http://hajosnep.blog.hu/2012/06/11/vegleg_budapestre_kerulhet_a_lajta_monitor_muzeumhajo). Először 2012. május 21-ét, a magyar honvédelem napját, majd 2014. február 10. és március 15. után végül a 2014. augusztus 20-i időpontot tűzték ki, amelyet feladott újsághirdetés útján nyilvánosan is meghirdetettek. A honvédelem.hu hírportál ma (egyetlen nappal a rendezvény előtt) megjelent alábbi cikkéből (http://www.honvedelem.hu/cikk/45801_uszo_muzeum) azonban már biztos, hogy ez az időpont is kútba esett, mert a rendezvényre (talán az augusztus 20-i állami rendezvénytorlódásra tekintettel) augusztus 15-én kerül sor.

     

    Meghivo_01a.jpg

    1. kép: A nyilvánosságnak az "Aranysas" c. magazin 2014. augusztusi számában történő közzététel útján eljuttatott meghívó még 2014. augusztus 20-ra szól. Szövegezése szerint a múzeumhajó megnyitására kerül sor, pedig a hajó és a fedélzetén berendezett múzeum már 2010. augusztusa óta látogatható...

     

    Sajnáljuk, hogy mindössze néhány órával a rendezvény előtt tájékoztathatjuk a hajó sorsa iránt érdeklődőket. Hivatalos információt azonban sem az egyesületünknek címzett meghívó, vagy egyesületnek szóló más közlés formájában a jelen pillanatig sem kaptunk a hajó sorsáról rendelkezni jogosult említett szervezetektől a terveiket illetően.

     Meghivo_002_1.jpg

    2. kép: A meghívottaknak közvetlenül eljuttatott hivatalos meghívó szerint a rendezvényre mégsem augusztus 20-án, hanem 5 nappal korábban kerül sor.

     

    A honvédelem.hu fent közölt linken elérhető cikke – amelyből végre kétségbevonhatatlanul értesültünk a tervezett eseményekről – az internet böngészése közben, véletlenül jutott a tudomásunkra. Az augusztus 15-re szóló fenti meghívót pedig (szintén a mai napon) szívességből juttatták el nekünk azok, akiket meghívtak.

    Sajnálatos, hogy bár a meghívó a további információk keresői számára utal a Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapjára, azon - sem a nyitó oldalon, sem az "Aktualitások" menüpont alatt - mégsem található semmilyen híradás sem a LAJTA Monitor Múzeumhajóról, sem a tervezett rendezvényről:

     

    HIM_honlap.jpg

    3. kép: A Hadtörténeti Intézet és Múzeum honlapjának nyitó oldala...

     

    HIM_honlap_02.jpg4. kép: ...és "Aktualitások" menüpontja, ahol a kép jobb alsó sarkában látható dátumjelzés szerint augusztus 14-én 22:29-kor - tíz és fél órával a rendezvény előtt - is egy tűzszerész kutyás bemutatóról szóló augusztus 11-i hír az utolsó bejegyzés.

     

    Ezt megelőzően csupán a Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvánnyal kapcsolatban álló Európa Cégcsoporttól kaptunk egy – elég ellentmondásos tartalmú – meghívást augusztus 12-én a következő szöveggel: „Kedves Partnerünk, Engedje meg, hogy felhívjuk a figyelmét augusztus 20-án az alábbi hajós programra:A LAJTA monitor hajó a Parlamentnél áll díszőrséget az ünnep alatt, mely alkalomból Budapesten is megtekinthető. Az év többi napján a Neszmélyi Hajóskanzenben  állomásozó egykori hadihajó unikális módon mutatja be az egykori folyami haditechnikát. Legyen részese az élménynek, és látogassa végig a hajó belsejében vezető bemutató útvonalat! A LAJTÁRÓL itt talál további információt: http://newsletter.icontent.hu/link.php?M=54766&N=166&L=109&F=H A Lajtát a "Zoltán Gőzös" Alapítvány gondozza a HIM közreműködésével.). A híradásból azonban nem derül ki, hogy a hajó véglegesen kerül elhelyezésre a parlament épületénél vagy csak az augusztus 20-i ünnep idejére (mert egyébként „az év többi napján a Neszmélyi Hajóskanzenben” állomásozik). 

    A szervezés körüli bizonytalankodás, a gyakori időpontváltozások és a tapasztalható említett hiányosságok mindenki számára kellemetlenek, mert megnehezítik az alkalmazkodást, a felkészülést és a részvételt. Emellett egyesületünk számára különösen sérelmes az a tény, hogy szervezetünket – bár egyes tagjaink személyes közreműködésére alkalmanként rendszeresen igényt tartanak – nem hívták meg a rendezvényre, egyesületünknek a hajó érdekében végzett eddigi munkája pedig a nyilvánosság által sem a tulajdonos, sem a kezelő közléseiből nem megismerhető (lényegtelen, hogy szándékosság vagy a kellő körültekintés hiánya miatt).

    Hiszen – amint az mind a honvédelem.hu idézett cikkéből, mind a Zoltán Gőzös Alapítvány honlapján elérhető fenti közlésből is látható – egyesületünket nevesítő módon a szervezetünk által a hajó érdekében végzett eddigi munkákról egyetlen szó sem esik (egyébként a tulajdonos honlapján és közléseiben sem). Annak ellenére, hogy mi minden erre szolgáló fórumon – honlapunkon (http://lajtamonitor.hu/az-sms-leitha-ujjaszuletese/az-ujjaepitesben-resztvevo-szervezetek) és összes nyilvános közlésünkben (az írott és elektronikus médiában egyaránt) – bizonyíthatóan mindenkor pontos és korrekt tájékoztatást nyújtottunk és nyújtunk a hajó sorsával kapcsolatos minden szervezet szerepéről és munkájáról.

    Egyesületünk tagjai az egyre szűkülő lehetőségek keretei között és a tapasztalható kellemetlenségek ellenére azóta is igyekeznek támogatni a hajón zajló és a hajóval összefüggő munkákat (http://hajosnep.blog.hu/2014/03/29/aktualis_munkak_a_leitha_monitor_muzeumhajon, https://www.facebook.com/media/set/?set=a.761312957227282.1073741867.167321909959726&type=3). Ha sajnálattal is, de természetesen tudomásul vesszük, ha erre a továbbiakban nincs szükség…

    A megszerzett tapasztalatokat és a levonható tanulságokat pedig a közösség érdekében puszta lelkesedésből önzetlen, elhivatott és szakszerű segítséget nyújtóknak – egyénenként és szervezetként egyaránt – értékelni, elemezni és hasznosítani kell, hogy a jövőben, hasonló munkák végzése során, a tevékenységük lehetőség szerint mindinkább osztatlan sikerre és maradéktalan örömre vezethessen.

     

    Dr. Balogh Tamás

    elnök 

    TIT Hajózástörténeti, Modellező

    és Hagyományőrző Egyesület

  • Aktuális munkák a LEITHA Monitor Múzeumhajón

    Tags: lajta, leitha, lajta_monitor_múzeumhajó, lajtamonitor_hu

    Korábbi írásainkban beszámoltunk Olvasóinknak arról (http://hajosnep.blog.hu/2012/06/11/vegleg_budapestre_kerulhet_a_lajta_monitor_muzeumhajo), hogy a kormányzat tervei szerint a LEITHA Monitor Múzeumhajó 2010. évi ünnepélyes újrakeresztelésének helyszínén, az Országgyűlés épülete előtti Duna-szakaszon nyerne méltó és állandó elhelyezést, hasonlóan a világ azon nagyvárosaihoz (pl.: Amszterdam, London, Szentpétervár, Yokosuka, és még hosszan sorolhatnánk), ahol az ország történelmének jelentős időszakából fennmaradt hajók/hadihajók a városkép állandó részét alkotják, s a megemlékezés helyszíneként, egyben turistavonzó látványosságként szolgálnak.

    Ennek megfelelően a hajó fogadása érdekében a Kossuth tér átépítésével összefüggésben – a térszín alatt kialakított látogatóközpont rakpartra nyíló bejárata előtt – elkészült a függőleges partfal meghosszabbítása, a kikötőponton kiállítására azonban, a többször kitűzött időpontok (először 2014. február 10, majd március 15.) ellenére, lényegében a mai napig nem került sor. Nem tudjuk, hogy mindez összefüggésben áll-e azzal, hogy a hajó parlament előtti elhelyezésére vonatkozó kormányzati döntés végrehajtását – hivatalosan meg nem erősített információink szerint – egyes ellenérdekelt (szintén a kormányzattal kapcsolatban álló) körök a saját szempontjaikra tekintettel igyekeznek megakadályozni.

    Szerintünk mindenesetre a hajó történelmi jelentőségéhez méltó, reprezentatív bemutatására több lehetőség kínálkozik Budapest központjában, mint a Komárom-Esztergom megyei Neszmélyen, ahol eddig láthatták az érdeklődők. Még akkor is, ha kétségtelen, hogy a hadihajónak a civil államélet központját jelentő Országgyűlés épülete helyett a haditengerész fegyvernemnek, s az annak kötelékében szolgált és életüket áldozó honfitársainknak emléket állító cs. és kir. Haditengerészet és magyar hősi halottai emlékműve előtt talán jobb helye lenne (az emlékmű rekonstrukciója egyes sajtóhírek szerint – egy időben – szintén a kormányzat tervei között szerepelt, ám azóta nincs hír róla).

    008a.jpg

    Fent: Ilyen lenne a LEITHA Monitor Múzeumhajó – a cs. és kir. Haditengerészet utolsó fennmaradt és helyreállított hadihajója a haditengerész fegyvernemi emlékmű előtt, annak rekonstrukciója esetén.

    Addig is, amíg eldőlhet, hogy a LEITHA végül is kiáll-e, s ha igen, mikor a parlament elé, mindenesetre beszámolunk Olvasóinknak a hajón folyó munkákról, amelyeket a kezelő Zoltán Gőzös Közhasznú Alapítvány (ZGKA) rendelt meg, s a tulajdonos magyar állam nevében a Hadtörténeti Intézet és Múzeum (HIM) felügyelt, amely a hajót az első világháború 2014-2018 közötti centenáriumához kapcsolódóan (egyelőre közelebbről meg nem nevezett időben, célra és módon) igénybe kívánja venni. 

    A munkálatok történelmi hűségére Dr. Margitay-Becht András, a cs. és kir. Dunaflottilla Hagyományőrző Egyesület elnöke, egyesületünk rendes tagja ügyelt, aki egyben a hajón most folyó munkálatokhoz kapcsolódóan, a ZGKA és a HIM kérésére fogalmazta meg a belső tér és a külső megjelenés tökéletesítésére vonatkozó javaslatait.

    Ezek szerint:

    • a hajótestben, a legénységi szállás jobb oldalán, az élelmiszer raktár és a Reiling közötti területen helyreállítják az eredeti padlószintet,

    • a jobboldali Reilingben a matrózzsákok és hálózsákok mellett lesz két darab eredeti Werndl-karabély,

    • gazdagodik az élelmiszer raktár tartalma,

    • fokozzák a Bootsmann-fülke és a parancsnoki kabin berendezésének korhűségét (utóbbiban lesz egy tiszti egyenruha és egy "Bosznia" márkájú fajansz mosdó-szett),

    • a kazántérben elhelyezésre kerül egy fűtő figura és egy képernyő, ahol filmszerűen egykori LEITHA képek és az 1919-es monitorlázadásról szóló korabeli filmfelvétel pereg,

    • a géptérben kiépül a gőztartály és a gőzgép közötti (imitált) kapcsolat, a hátsó falra egy csónaklobogó, két vitrinbe pedig monitor-modellek kerülnek, az 1893-94-ben létesült gépalapot fedő emelvény vas fedőlapjaiból pedig két darabot páncélüveg járólapra cserélnek, hogy láthatóvá tegyék az akkor beépített gőzgép alapját,

    • a jobboldali hátsó folyosó látogatók által használt részén polifoam borítás kerül a fedélzeti bordák élére és kapaszkodók az alacsony búvónyílásokon való átkelés megkönnyítésére (egyben a balesetek megelőzése érdekében),

    • az előtérből/tiszti ebédlőből pedig ajtót nyitnak a baloldali hátsó folyosóra és jelzés-szerűen utalnak az egykori tiszti ebédlő helyére,

    • a jobb- és baloldali hátsó folyosó padlózatát végigviszik, így biztosítva a tiszti lakrészek balesetmentes körbejárhatóságát,

    • a GDO, a tüzértiszt, a gépész altiszt és a gépészek kabinját egy térnek hagyva látogathatóvá teszik a GDO ajtaján keresztül, a padlózaton jelölve az egykori térelválasztó falak helyét, a gépész altiszt kabinjában pedig a padlón és a falakon jelölve az egykori berendezések helyét és méretét,

    • az egész hajó új festést kap, jelezve a háborús sérüléseket és az 1914 októberében beépített farlöveg helyét,

    • a lövegtoronyra szegecs-imitáció kerül,

    • a konyhában lesz egy rézkondér, a csikó-tűzhelyet bekötik a kéményébe, a kéményt pedig eredeti méretére meghosszabbítva, felhúzzák a napellenző ponyva fölé.

    Az állami tulajdonú hajón mindezen átalakítások finanszírozását és kivitelezését (az ígért, de időközben máshová átcsoportosított költségvetési források elmaradása miatt) a ZGKA és a HIM biztosítja az alábbi munkarészek kivételével:

    A munkák közül a lövegtorony oldalát alkotó lemezelés hegesztési varratainak eltávolítását, lecsiszolását, valamint a korhű megjelenést fokozó szegecs-sorok imitációjának elkészítését önkéntes felajánlás alapján egyesületünk titkára, Bicskei János végezte el.

    Jelenleg készül az a speciális méretű és szerkezetű kikötő-ponton is, amelyre egyesületünk elnöke, dr. Balogh Tamás, a LEITHA által megidézett kor hangulatát árasztó (a pénztárnak, az információnak, az ajándékboltnak, a büfének és a mosdónak helyet adó) felvételi épületet tervezett.

    A pontonra a megrendelő ZGKA szándékai szerint az eső és az erős napsütés ellen impregnált vászontetőt lehet majd kifeszíteni, s a LEITHA történetét futólag bemutató képekkel illusztrált tablókat tekinthetnek meg a hajóra történő bejutásra várakozó érdeklődők (akik – mivel a hajó befogadóképessége korlátozott – a pontonon várakoznak, amíg a hajón tartózkodó látogatócsoport elhagyja a fedélzetet).

    A munkába vett hajót és a már elkészült fejlesztéseket bemutató képsort (Dr. Balogh Tamás felvételei) az alábbi linkre kattintva tekinthetik meg Olvasóink:

    http://indafoto.hu/collectioneditor/611295