A Buda áruszállító hajó megmentése

Ha részt venne vagy többet szeretne megtudni, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot:
[email protected]
Köszönjük!

Ugrás a Budával kapcsolatos legfrissebb hírekre

Terjeszthető Buda brosúra!

Buda?

TIT HMHE: 26. ms Buda áruszállító hajóA Lajta Monitor Múzeumhajó után egy újabb hajózástörténeti emlékünk vár megmentésre! A Buda nevű, most állóhajóként funkcionáló, 1937-ben épült áruszállító motoros további sorsa kétségessé vált. Jelenlegi tulajdonosa, a MAHART PassNave Személyhajózási Kft. eladásra hirdette meg a hajót, így ha nem hajózástörténeti emlékek iránt fogékony kezekbe kerül, sorsa minden bizonnyal a feldarabolás és beolvasztás lesz.

 

 

 

TIT HMHE: 07. ms Buda áruszállító hajóA Buda azon kívül, hogy egy hetvenéves, saját tervezésű és építésű magyar hajó, történetét tekintve is különleges. Látszólag csak polgári darabáru-szállító motorosnak és vontatóhajónak (Figyeljük meg a képeken a csapott hátsó felépítményt a kötélvezető csigákat tartó kerettel!) építették. A vesztes I. világháború utáni, a haderő tekintetében is korlátok közé szorított trianoni Magyarországon azonban ennek a hajónak is voltak "rejtett" képességei és rendeltetései. Egy esetleges revíziós háború esetén ugyanis gyors mozgású (olyan a hajótest kiképzése, hogy siklásba hozható!) ellátóhajóként kellett az utánpótlást szállítania az előretörő magyar csapatoknak. Ezt a II. világháború alatt meg is tette.

A világháború után németországi menedékből hazatérve a Buda még évtizedekig áruszállítóként járta a Dunát. Ezt követően az új hajósnemzedékek iskolahajójaként szolgált (ebben az időben volt parancsnoka Horváth József hajóskapitány, a TIT HMHE tagja is), majd a szárnyashajók bázisa lett. Innen is leszerelve került az újpesti hajójavító öblébe, ahol belebotlottunk...

Bővebben a Buda technikai adatairól: Hajóregiszter.hu

Miért érdemes megmenteni?

TIT HMHE: 31. Archív képek a Budáról és testvérhajóirólMint minden régi hajó, a Buda is egy ipartörténeti emlék, korának épen maradt lenyomata. Nekünk, magyaroknak egy hazai építésű hajó már csak azért is megőrzendő, mert majd' két évszázadig fennálló hajógyártásunk mára már teljesen megszűnt. Ne kövessük el elődeink hibáit, óvjuk meg egyre fogyó értékeinket, hogy unokáinknak is megmutathassuk őket!

A hajó állapota, bár az utóbbi évtizedekben műhelyhajóként szolgált, kielégítő. Néhány később felkerült, könnyen eltávolítható felépítményen kívül a hajó közel eredeti formájában található. Néhol még a kajütök eredeti belső faborítása is megvan!

Aki járt már a Lajtán, látta már a Buda egy darabját is. Monitorunk kürtői ugyanis a Budáról származnak!

Mit tehetünk?

TIT HMHE: 13. ms Buda áruszállító hajóElőször azt kell elkerülni, hogy a hajót ócskavasként, bontásra ítélve vegyék meg. Ehhez vélhetően több millió forintra van szükség, azaz a hajó ennyiért vásárolható meg.

Tervek, ötletek vannak a hajó újjászületése utáni hasznosítására: ha sikerül a Budát megvásárolni, már könnyebb lesz őt minden résztvevő számára előnyösen üzemeltetni.

 

 

A hajóparancsnok előadása

Horváth József hajóskapitány, egyesületünk tagja, aki a már iskolahajóként üzemelő Buda parancsnoka volt, az alább is megtekinthető illusztrációkkal tartott előadást a hajóról:

 

Virtuális séta a hajón

Az alábbi fotókat végignézve megtekinthetjük a hajót jelenlegi állapotában, ahogy az Újpesti-öbölben található. Elindulunk a hajó tatjától, betekintést nyerhetünk a felépítmény és a parancsnoki híd részleteibe, majd végül eljutunk az orrig. Ezután szerepel pár archív fotó a Budáról (és testvérhajóiról). A 33. képtől jönnek a második, külső-belső bejárás fotói: megismerhetjük így az eddig ismeretlen részleteket és a hajó belső tereit.

 

Ha részt venne vagy többet szeretne megtudni, kérjük vegye fel velünk a kapcsolatot:
[email protected]
Köszönjük!