Páncélos hadihajó épül Óbudán

A "Lajta monitor" különlegességét nem lehet eléggé kihangsúlyozni: egy 1871-ben Óbudán vízrebocsátott egyedi hadihajó, kettő közül az egyik, ami az Osztrák-Magyar Monarchia idejéből fennmaradt (a másik a "Bodrog", ami szintén egy folyami monitor, kicsit fiatalabb; jelenleg a szerb Dunán használják folyamkotrásnál). A "Lajta" egyesületünknek is nagyon kedves: helyreállításán és újrakeresztelésén mi is sokat dolgoztunk. Akkor indítottuk el a hajónak szentelt weblapunkat is: lajtamonitor.hu.

Margitay-Becht András (aki egyébként egyesületünk tagja), a "Lajta" egyik megmentője részletes és rendkívül szellemes stílusú könyvet írt "A leitha monitor ... és a többiek" címmel. Sajnos a könyv már csak antikváriumokban érhető el. "A LEITHA monitor - az utolsó osztrák-magyar hadihajó története" címmel viszont létezik egy jobban hozzáférhető kiadvány, szintén Margitay-Becht András tollából. Ez egy rövidebb könyv, mivel jobban a "Lajtá"-ra koncentrál.

Óbudának még ennél is több köze van a dunai hadihajózásunkhoz: Óbudán, az Árpád-híd budai hídfőjétől nem messze északra található ugyanis az óbudai tengerészlaktanya! Ebben a laktanyában állomásozott a Budapesti Tengerészkülönítmény. Nem elírás, valóban tengerészekről volt szó: ténylegesen a Császári és Királyi Haditengerészetnél szokás volt, hogy a tengerészeket különböző, adott esetben nagyon eltérő helyszínekre osztották be, váltakozva. Így - annak érdekében, hogy minél teljeskörűbb ismeretekkel rendelkezzenek - az Adrián szolgáló tengerészek egy idő után Budapesten találhatták magukat, egy folyami hadihajóra beosztva.

Lelkes hajómentők persze máshol a világban is akadnak - sőt, van olyan, hogy máshol is monitort akarnak menteni! Ausztráliában a Cerberus tengeri monitor vár jobb sorsra. Ez a hajó viszont olyan helyzetben van, amiben a "Lajta" szerencsére soha: (igaz sekély vízben, de) elsüllyedt. A Cerberus megmentéséért küzdő szervezet elnöke mindenesetre Magyarországon járt és megcsodálta a "Lajtá"-t, videónkkal pedig ezt meg is örökítettük.

Az alábbiakban pedig két videónk látható, melyek a "Lajta" helyreállítási munkáinak nagy része után, még éppen az ünnepélyes újrakeresztelés előtt készültek.