Contents tagged with kuk_kriegsmarine

  • Haditengerészeti vándorkiállításunk második állomása

    Tags: kiállítás, haditengerészet, tit, kuk_kriegsmarine, tit_hajózástörténeti_modellező_és_hagyományőrző_egyesület, tit_hmhe

    2016. május 11-től a Nemzeti Közszolgálati Egyetem Hadtudományi és Honvédtisztképző Karán (Budapest, Hermina út 9.) látható az április 11-én a Ludovikán megnyitott kiállításunk, amely a cs. és kir. Haditengerészet első világháborús teljesítményét és hajótípusait mutatja be. A maga teljességében először látható tárlat anyaga a második fővárosi helyszínen 2016. június 11-ig látogatható az intézmény vezetése által megállapításra kerülő, s annak idején egyesületünk honlapján is közzéteendő rendben, majd megkezdi országjáró vándorútját. A tárlatot Bicskei János, Hocza István, Hüvös Ferenc és Kovács Péter tagtársunk rendezte. Köszönjük munkájukat!

    Fotók: Kovács Péter

     

  • Tengerész emléktábla avatása Sopronban

    Tags: haditengerészet, kuk_kriegsmarine, maurer_péter, hagyományőrző_tagozat

    2011. augusztus 12.-én (pénteken) délután 3 órakor a soproni Szt. Mihály temető (Sopron, Pozsonyi út 1.) új részében, a ravatalozó mögötti parcellában Tengerész emlékhely lesz kialakítva, ahol az I. Világháborúban elhunyt haditengerészek, kereskedelmi tengerészek és folyamőrök tiszteletére emléktábla avatására kerül sor. Ünnepi beszédet mond: Dr. Gimesi Szabolcs. A programot a Maurer Család szervezi.

  • Tengeralattjáróinkról írt a hazai sajtó

    Tags: kuk_kriegsmarine, tengeralattjárók, lajta, lajta_monitor_múzeumhajó, leitha, monitor

    Veperdi András tagtársunk - aki Egyesületünk jogelőd szervei közül korábban a Cs. és Kir. Haditengerészet Egyesületnek volt a tagja - közlései nyomán a Magyar Nemzet 2011. március 4-i, pénteki számában jelent meg Nagy Áron "Elfelejtett magyar tengeralattjárók" című cikke abból az alkalomból, hogy éppen száz esztendeje állt szolgálatba az Osztrák-Magyar Haditengerészet U1 jelű Lake-típusú tengeralattjárója.

    Bár a szerző az U1 jelölésből tévesen azt a következtetést vonja le, hogy az 1-es számmal jelölt hajó volt a Monarchia elsőként szolgálatba állított tengeralattjárója, valójában nem ez a helyzet.

    Az igaz, hogy a Lake-tipusú U1 és U2 volt az elsőnek megrendelt két osztrák-magyar tengeralattjáró. A felépítésükről szóló szerződést 1906. július 5-én írták alá, az építést 1907. július 2-án (U1) és 1909. július 18-án (U2) kezdték meg Polában, a haditengerészet saját központi hajógyárában, az Arzenálban. A hajók szolgálatba helyezésére azonban csak hosszú idő után, 1911. április 15-én (U1) és június 22-én (U2) került sor (a polai Arzenál ugyanis még sohasem gyártott tengeralattjárót, vagyis nem volt megfelelő gyakorlata, az építés ezért lassabban haladt).

    Ausztria-Magyarország tengerészeti vezetése ezalatt az idő alatt máshol is rendelt tengeralattjárókat (kísérleti jelleggel, hogy a különböző konstrukciók sikerességét tesztelje): 1909. augusztus 29-én és szeptember 12-én szolgálatba is állították a németországi Kielben vízrebocsátott U3 és az U4 jelű partvédő tengeralattjárókat, 1910. április 1-én és július 1-én pedig az U5 és az U6 jelű tengeralattjárókat a magyarországi Fiumében (ma: Rijeka, Horvátország), ahol későbbiekben megalakult a Magyar Tengeralattjáróépitő Rt. (Ungarische Unterseebootsbau AG), amely a háború végéig működött. A flotta első tengeralattjárója tehát nem 1911-ben, hanem már 1909-ben szolgálatba állt.

    Sebaj! Azért a téma népszerűsítéséért így is hálásak lehetünk! Köszönjük!

    A magyar gyártmányú tengeralattjárók közül az első világháború alatt több igazi "ász" lett: Az U5 süllyesztette el a francia LEON GAMBETTA páncélos cirkálót, az U27 pedig egymaga 34 hajót süllyesztett el, többet súlyosan megrongált (pl.: a japán SAKAKI rombolót), 1 hajót pedig elzsákmányolt, s ezzel a háború legeredményesebb osztrák-magyar tengeralattjárója lett. A személyzet tagjai között sok magyar teljesített szolgálatot a legénység és a tisztikar soraiban egyaránt.

    Tervezett idei programjaink során megemlékezünk közülük csicseri Csicsery László sorhajóhadnagyról (az U21 parancsnokáról), aki az 1919-es monitorlázadásban vesztette életét a LAJTA monitor fedélzetén a paksi ágyúcsatában 1919. június 26-án. Holttestét - a nemzetek és háborús ellentétek feletti tengerész bajtársiasság szép példájaként - angol tengerésztisztek temették el Baján (akik az antant képviseletében akkor megszállva tartották a várost) a saját költségükre állított (!) síremlék alá. A LAJTA Emlékév rendezvényei keretében ennek - az azóta eltűnt - síremléknek a másolatát (terveit készítette: Dr. Balogh Tamás) szeretnénk felállítani a városban 2011. május 24-én a brit követség és a Honvédelmi Minisztérium Társadalmi Kapcsolatokért és Hadisírgondozásért felelős irodája segítségével.

    Akit Ausztria-Magyarország tengeralattjáróinak története bővebben érdekel, honlapunkról tájékozódhat tagtársaink írásaiból:

    Dr. Balogh Tamás: "Haditengerészetünk emlékei" c. kötetéből (36. o.), amely elérhető Egyesületünk honlapján a Kiállításaink menüpontból.

    Bánsági Andor: "Magányos farkasok" c. digitális gyűjteményéből, amely megvásárolható webáruházunkban.

    Veperdi András: "Haditengerészeti Közlemények" c. folyóiratunkban megjelent írásaiból, amelynek évfolyamai elérhetők honlapunk menüsorából.

  • Torpedo los! Őfelsége 27-es számú tengeralattjárója a világháborúban

    Tags: oliver_trulei, torpedo_los, kuk_kriegsmarine, tengeralattjáró

    TIT HMHE: Torpedo losMegjelent Oliver Trulei, a kiváló osztrák amatőr hajózástörténész szakíró legújabb kötete, az U27-es osztrák-magyar tengeralattjáró kalandjairól. Ha igaz az, hogy Magyarországon a haditengerészet szinte ismeretlen fegyvernem, akkor az még inkább, hogy a magyar tengeralattjárós ászok sem közismertek. Kiváló osztrák kollégánk művéből azonban most ki-ki bepótolhatja a hiányt! Hiszen a hajó története mellett az Olvasók megismerkedhetnek Déry Ernő, Hardy Kálmán, és nem utolsó sorban a Magyar Tengeralattjáró-építő Rt. történetével is!

    A könyv 32€ áron megrendelhető a szerzőtől a [email protected] címen, de reményeink szerint hamarosan webáruházunkban is elérhető lesz!

    Továbblépés után megtekinthető a könyv részletesebb magyar és német nyelvű ismertetője.

    Torpedót indíts!
    Az U27 tengeralattjáró a világháborúban

    Több mint kilencven esztendő telt el azóta, hogy az osztrák-magyar haditengerészet lobogója utoljára a Földközi-tenger vizei felett lengett. A tengerészet története iránti lelkesedés azonban azóta semmit sem csökkent. Sőt!

    A kiadó ezúttal Őfelsége U27-es tengeralattjárója változatos történetét állította munkája középpontjába, amelyet nem csak osztrák dokumentumok, hanem számos külföldi forrás feldolgozásával tett változatosabbá, s amelyben egyúttal első alkalommal látható teljességű képanyag is szerepel. A hajó történetével együtt a tisztikar tagjainak vázlatos életrajza is szerepel, amelyekből – a fedélzeti életet bemutató képekkel együtt – kibontakozik az osztrák-magyar haditengerészet tengeralattjáróin töltött mindennapok hangulata.

    Méret: 24x17 cm, 112 oldal, több mint 80 fekete-fehér fotó, rajz és térkép

    A szerző kiadása, ISBN 978-3-200-02048-1

    Ár: € 32,-

    Rendelés: [email protected]

     

    Torpedo los!
    S.M. U27 im Weltkrieg

    Seit die Flagge der österreichisch-ungarischen Kriegsmarine über den Weiten der Meere – insbesondere des Mittelmeers – wehte, sind mehr als neunzig Jahre vergangen. Dennoch ist das Interesse an der Geschichte der maritimen Vergangenheit Österreichs nicht erlahmt.

    Der Verfasser stellt die wechselvolle Geschichte von S.M. U 27 in den Mittelpunkt seines Werkes, wobei er nicht nur österreichische Quellen, sondern auch ausländische Dokumente heranzog, die ebenso wie das umfangreiche Bildmaterial überwiegend erstmals veröffentlicht werden. Daraus entsteht gemeinsam mit den Kurzbiographien der Offiziere von U 27 ein beeindruckendes Bild des Kriegsalltags auf einem U-Boot der österreichisch-ungarischen Kriegsmarine.

    Querformat 24x17 cm, 112 Seiten, über 80 s/w Fotos, Skizzen, Karten

    Eigenverlag des Autors, ISBN 978-3-200-02048-1

    € 32,-; erhältlich unter: [email protected]